یک مطالعه ی جدید نشان داد که روزه داری متناوب ممکن است مزایای سلامتی قابل توجهی را به همراه داشته باشد

10دسامبر 2019 - بخشی از تحقیقات جدید انجام شده در دانشگاه ایالتی تگزاس نشان می دهد روزه داری متناوب ممکن است مزایای سلامتی قابل توجهی از جمله بهبود سلامت قلب و عروق، بهبود شیمی خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت را به همراه داشته باشد.

نتایج این تحقیق که حاصل همکاری محققان دانشگاه ایالتی تگزاس و دانشگاه ایالتی Mississippi بود، در مجله ی Nutrition Research منتشر شده است.

دکتر مک آلیستر از بخش Health and Human Performance در دانشگاه ایالتی تگزاس و یکی از نویسندگان این مقاله گفت: آنچه ما انجام می دهیم تغذیه با محدودیت زمانی است که بعنوان روشی برای روزه داری روزانه بمنظور ارتقاء جنبه های مختلف سلامت قلب و عروق توصیه شده است.

مطالعات نشان داده است که تغذیه با محدودیت زمانی ((TRF[1] باعث بهبود ترکیب بدنی و چربیهای خون و همچنین نشانگرهای التهابی و استرس اکسیداتیو می شود. با این حال، این نتایج حاصل از مطالعه ی مدل های جوندگان و مطالعات با نمونه های کوچک انسانی بود. در مطالعه ی دانشگاه ایالتی تگزاس ، 22 مرد دانشجو که از نظر بدنی فعال بودند، برای تکمیل یک مطالعه ی 28 روزه به دو گروه تقسیم شدند. افراد به طور مثال هر روز در طی یک دوره ی هشت ساعته، بین 9 صبح تا 5 بعد از ظهر یا در فاصله ی ظهر تا 8 بعد از ظهر غذا می خورند. آنها به مدت 16 ساعت در شبانه روز، چیزی جز آب نمی خورده و نمی نوشیدند.

در حالی که هر دو گروه روشTRF را اجرا کردند، کالری دریافتی یک گروه در طی دوره های غذایی کنترل شد تا اطمینان حاصل شود که آنها به همان مقدار قبل از مطالعه غذا می خورند، در حالی که اعضای گروه دیگر مجاز بودند که هر اندازه که می خواستند غذا بخورند.

دکتر مک آلیستر، استادیار دانشگاه ایالتی تگزاس گفت: تصور اولیه من این بود که با محدود نمودن زمان خوردن غذا، کالری کمتری دریافت خواهید کرد و کاهش کالری روزانه باعث کاهش وزن و سایر مزایای سلامتی می شود. اما این مزایا مانند از دست دادن چربی بدنی، کاهش فشار خون، کاهش التهاب بدون تغییر در کالری دریافتی حاصل شد.

نمونه های خون ناشتا برای سنجش قند خون، لیپیدهای خون و همچنین آدیپونکتین، هورمون رشد انسانی، انسولین، کورتیزول، پروتئین واکنشگرC ، سوپراکسید دیسموتاز، نیترات / نیتریت و گلوتاتیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که هر دو گروه کاهش قابل توجهی را در چربی بدنی، فشار خون و افزایش معنی داری را در آدیپونکتین و HDL-c تجربه کرده اند. هیچ تغییری در میزان دریافت کالری در بین اعضای هر دو گروه ها مشاهده نشد.

منبع:

Nutrition Research. doi.org/10.1016/j.nutres.2019.12.001.

https://www.news-medical.net/news/20191210/Intermittent-fasting-may-provide-significant-health-benefits-study-shows.aspx

 



[1]Time-restricted feeding